"Qanaah..."

menyuruh percaya akan adanya kekuasaan melebihi kekuasaan manusia.

menyuruh sabar menerima kekuatan Illahi jika ketentuan itu tidak menyenangkan diri,

dan bersyukur jika diberi nikmat, sebab nikmat itu bila-bila masa boleh hilang.

bekerjalah untuk memenuhi tuntutan hidup seseorang hamba bukan untuk tambahan yang banyak daripadaNya.....

Wednesday, May 19

Dayus??

Bismillahiramanirahim...
Segala puji bagi Allah tuhan yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang...
SubhanAllah maha suci Allah yang masih memberikan kita semua kesempatan dan nikmat untuk menghirup udara yang masih segar walaupun bukan di semua tempat namun masih diberi ketenangan dan keamanan di bumi Malaysia ini. Alhamdulillah segala puji pujian hanyalah untukNya...
Agak lama tak post new entry..bukan tiada cerita yang hendak dikongsikan atau disampaikan namun tiba2 merasakan diri ini terlalu banyak khilaf kepadaNya..justeru terasa diri ini tidak layak untuk menyampaikan apa2 namun sebagai hambaNya yang hina ini yang masih perlu untuk menegur dan ditegur , pesan memesan diteruskan jua sebagai peringatan lebih untuk diri sendiri..wallahualam..
Usai melewati sebuah buku untukmu wanita karya ustaz zaharuddin abd rahman yang sungguh bermakna dan begitu bermanfaat buat muslimah. Banyak nasihat dan perkara2 yang boleh dibuat ibrah daripada buku ini.
Yang ingin saya kongsikan bersama dengan sahabat semua adalah mengenai soal lelaki dayus. Sejauh mana kita ambil kesah tentang lelaki dayus ini. Semoga perkara ini dapat dikongsi bersama..
Bila lelaki menjadi dayus??
1)      Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika berkerja) atau di luar rumah.
2)      Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.
3)      Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuan dewasanya terlihat(terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan yang menyebab aurat terlihat.
4)      Membiarkan anak perempuannya berdating dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.
5)      Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah, kononnya ibu bapanya sporting.
6)      Menyuruh, mengarah dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.
7)      Membiarkan anak perempuannya memasuki rancangan reality seperti AF, Gangstarz, dan Mentor sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.
8)      Membiarkan isteri atau anaknya menjadi pelakon dengan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki boleh dihilangkan? Tidak sekali-kali.
9)      Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.
10)   Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh islam seperti menyelamatkannya daripada lemas atau yg seumpama dengannya.
11)   Membiarkan isteri bersalin dengan dibidani oleh doctor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.
12)   Membawa isteri dan anak perempuan utk dirawati oleh doctor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doctor wanita.
13)   Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.
14)   Membiarkan isteri kerap berdua-duaan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.
Ini sebahagian yang tersenarai namun sudah cukup untuk kita cuba mengkoreksi sedikit demi sedikit diri masing2 dengan apa yang dinyatakan andai ada yang  kita terlepas pandang.
Perkara2 yang diatas bukanlah hanya ditujukan buat pasangan yang sudah berkahwin namun ibrahnya boleh dilihat sekiranya suami isteri diganti dengan bapa dan anak2 perempuannya. Sanggupkah kita mengiyakan kedayusan yang terlepas pandang oleh bapa atau abang kita? Sanggup ker? Nauzubillahimizalik..
Pasti hati berkata tidak tapi apakah tindakan kita yang terbaik? Sesungguhnya keluarga adalah amanah Allah buat kita semua. Marilah kita sama2 memelihara keluarga kita dari sebarang kemungkaran walaupun ia sukar untuk ditempuhi. Nasihat menasihati adalah ubat yang perlu diberikan setiap masa. Sekeras-keras batu akhirnya bertakuk jua jika dititis air setiap masa, begitulah manusia cuma lambat dan cepat serta perlu diiringi dengan doa kepadaNya..
“dan orang2 yang berjihad untuk  (mencari keredhaan) kami, kami akan tunjukkan kepada mereka jalan2 kami. Dan sungguh, Allah berserta dengan orang yang berbuat baik”29:69
 wallahualam....

No comments:

Post a Comment