"Qanaah..."

menyuruh percaya akan adanya kekuasaan melebihi kekuasaan manusia.

menyuruh sabar menerima kekuatan Illahi jika ketentuan itu tidak menyenangkan diri,

dan bersyukur jika diberi nikmat, sebab nikmat itu bila-bila masa boleh hilang.

bekerjalah untuk memenuhi tuntutan hidup seseorang hamba bukan untuk tambahan yang banyak daripadaNya.....

Sunday, January 23

Program Ar-Rmayh Mahabbatillah

Bismillahiramnirahim...

Alhamdulillah..bersyukur kepadaNya..kita masih diberi kesempatan untuk berada di bumiNya yang fana ini..syukur jua atas cuaca yang indah pada hari ini tatkala matahari masih bisa memancarkan sinarnya..Jika diamati, ada diantara kita pada ketika ini sedang berjuang menyelamatkan diri atau barang-barang peribadi akibat dari bencana banjir yang berlaku di beberapa kawasan di Malaysia pada masa kini..bagi yang masih dapat menikmati keindahan cuaca pada hari ini, ucapkanlah syukur padaNya di atas kurniaan ini walaupun sinarnya menjadikan kita haus kekeringan...

ok...hari ni sebenarnya nak share satu story dengan semua sahabat2 atau kawan2 yang melewati blog ini...terima kasih bagi yang sudi membaca hingga ke hujungnya..
hari ini, Alhamdulillah satu aktiviti panahan mujahidah telah berlangsung dengan jayanya..panahan mujahidah? Agak2 apa ye...hm, panahan mujahidah sebenarnya merupakan aktiviti memanah yang telah dianjurkan oleh beberapa orang akhawat...dan secara keseluruhannya aktiviti ini amat begitu bermakna bagi diri ini..bukan hanya pengalaman memanah itu sahaja yang dapat tapi ibrah atau analoginya benar-benar menyentuh emosi dan spiritual seseorang. Terima kasih kepada akhawat2 semua yang telah berusaha dan berjaya menyampaikan ilmu Allah pada kami. Semoga Allah akan membalas kebaikan kalian semua...

Sedikit perkongsian yang dapat dinukilkan di sini...
Hidup kita cuma ada 2 pilihan sama ada ke syurga atau neraka. Untuk membuat pilihan yang terbaik kita perlu melengkapkan diri dengan segala amalan berdasarkan kepada pilihan kita. Maka ketika kita hidup inilah merupakan waktu yang diberikanNya untuk kita belajar dan mempersiapkan diri bagi menjurus kepada pilihan yang dibuat. Begitu jugalah dengan memanah, kenapa kita mesti memanah betul2 tepat pada bulatan yang berada di tengah berbanding dengan bulatan di sekelilingnya..ya, sebab untuk mendapat panahan yang mengena tepat ditengahnya adalah begitu sukar bukan?...aim kita adalah pada titik tengahnya tapi panahan kita masih tersasar ataupun hanya mampu berada disekelilingnya sahaja...begitulah jua diibaratkan dengan kita...untuk mendapatkan panahan kasih sayang Allah bukanlah suatu perkara yang mudah namun ia tidak mustahil andai latihan yang cukup diberikan pasti panahan kita akan berjaya.

Bagaimana dengan aim kita yang utama? Apa yang kita kejarkan dalam hidup ini? Apa yang kita cari dalam hidup ini? Aim yang utama kita adalah mencari redha Allah..mencari kasih sayang dan rahmat Allah...bagaimana kita ingin mendapatkan itu semua? Jika memanah kita perlu berlatih dan berlatih lagi supaya panahan adalah tepat, maka begitu jua kita...kita perlu memperkukuhkan lagi ibadah fardhu yang telah ditentukan oleh Allah..amar makruf nahi munkar...kita mungkin solat..barangkali khusuk kah solat kita...cukupkah solat kita...maka dengan itu pentingnya amalan amalan sunat agar amalan ini dapat menampung kekurangan2 yang telah kita lakukan...namun jangan kita alpa bahawa rahmat Allah itu begitu luas..perkara baik yang ingin dilakukan tidak hanya terhad pada amalan-amalan fardu ataupun sunat. Semoga memberi manfaat..

"dan sesungguhnya Dialah yang membuatkan orang tertawa dan menangis"53:43
catatan pada 3hb 11 2010 di pavillion UKM....

No comments:

Post a Comment